Om bedömning och beslut
I enlighet med vår strategi finansierar vi högklassig, ansvarsfull och effektfull forskning inom samtliga vetenskapsgrenar. Vi stöder även nyttiggörandet av forskningens resultat för samhällets bästa.
Vårt mål är att den finländska forskningen förnyas samt att den blir mångsidigare och mer internationell.
Internationell kollegial granskning (dvs. peer review) av högsta kvalitet är vårt mest centrala redskap för att upptäcka den bästa och mest lovande forskningen.
Rådet för strategisk forskning (RSF) vid Finlands Akademi finansierar lösningsinriktad och fenomenbaserad forskning. De projekt som RSF finansierar ska vara samhälleligt relevanta och betydelsefulla och vetenskapligt högklassiga. Ett viktigt element i RSF-finansierade projekt är interaktion med samhället under hela finansieringsperioden. Projektens vetenskapliga kvalitet och samhälleliga genomslag bedöms kollegialt av både inhemska och internationella experter.
För att en ansökan ska beaktas och bedömas måste den uppfylla de behörighetskriterier som definierats för utlysningen i fråga. Kriterierna anges i utlysningstexten.
Som sökande kan du bli ombedd att komplettera din ansökan. Om ansökan eller sökanden trots kompletteringen inte uppfyller behörighetskriterierna eller andra grundläggande krav, kommer ansökan inte att gå vidare till bedömningen utan den kommer att avvisas. Läs mer om när vi kan besluta att avvisa en ansökan.
Ansökningar behandlas och bedöms beroende på om utlysningen eller bedömningen har ett eller två steg. Ansökningarna granskas i regel av internationella bedömningspaneler. Panelerna för vinterutlysningen utses och beskrivs (definieras) i förväg. Efter bedömningen bekantar sig medlemmarna av våra förtroendeorgan med ansökningarna och bedömningsutlåtandena.
Finansieringsbesluten förbereds i beredningsmöten och fattas efter föredragning vid förtroendeorganens beslutsmöten. Finansieringsbesluten fattas på basis av resultaten av den kollegiala granskningen och Akademins forskningspolitiska mål.
Vår forskningsfinansiering följer ansvarsfulla verksamhetssätt genom att beakta jäv, sekretess och ansvarsfull vetenskap, dvs. jämställdhet och likabehandling, forskningsetik, öppen vetenskap, hållbar utveckling och ansvarfull utvärdering av forskare.
Finlands Akademis jävsregler gäller medlemmar av förtroendeorganen (beslutsfattare) och personalen vid förvaltningsämbetet, men i tillämpliga delar även externa sakkunniga.
Syftet med jävsreglerna är att trygga personernas opartiskhet i bedömningsprocessen. Beroende på typen av jäv kan en person uteslutas från antingen en enskild ansökan eller alla ansökningar inom en viss bidragsform.
Om jäv i myndigheternas verksamhet stadgas i förvaltningslagen (434/2003).
Jävighet av tjänstemän och medlemmar av förtroendeorgan vid Akademin
Tjänstemän och medlemmar av förtroendeorgan vid Akademin får inte utöva sin makt för att befrämja sina privata intressen. Ytterligare får medlemmar av förtroendeorgan inte utöva sin makt för att befrämja sin forskargrupps eller institutions särskilda intressen. Grunden för beslutet får inte vara något subjektivt intresse. Likaså får makt inte utövas för att skada någon eller något.
Syftet med jävsregler är att befrämja opartiskhet i beslutsfattandet samt att hindra olämplig inverkan på resultatet. Bedömning ska grunda sig på objektivitet och rättvisa. En medlem i ett beslutsorgan får varken delta i eller närvara vid något skede av behandlingen av ett ärende där hen själv är jävig.
En tjänsteman och en medlem av ett förtroendeorgan är jävig
- om hen eller hens anhörig är part i ärendet
- om hen eller hens anhörig assisterar eller representerar parten eller personen till vilken resultatet kan göra särskild nytta eller skada
- om resultatet kan göra särskild nytta eller skada till hen eller hens anhörig
- om hen står i ett anställningsförhållande eller ett uppdragsförhållande som gäller ärendet till parten eller personen till vilken resultatet kan göra särskild nytta eller skada
- om hen eller hens anhörig är en medlem i en styrelse, ett förvaltningsråd eller ett likadant organ eller verkställande direktör eller en likadan position i en sammanslutning, en stiftelse, ett statligt affärsverk eller en statlig institution som är part i ärendet eller till vilken resultatet kan göra särskild nytta eller skada
- om hen eller hens anhörig tillhör en direktion av ett ämbetsverk eller en institution eller ett likadant organ och ärendet gäller styrningen eller överinseende av detta ämbetsverk eller denna institution
- om förtroendet för hens opartiskhet ifrågasättas på grund av en annan särskild orsak.
Med en anhörig avses
- partner och barn, barnbarn, syskon, förälder, far- och morförälder eller en annan person som är särskilt nära samt hens partner
- föräldrarnas syskon samt hens partner, syskonens barn och expartner
- partners barn, barnbarn, syskon, förälder och far- och morförälder samt deras partner och partners syskons barn.
Generalklausulen tillämpas i mycket olika fall. Vänskap, fiendskap eller polemiskt förhållande är en grund för jävighet endast om de äventyrar opartiskheten. Styrkan av förhållandet är avgörande. I regel utgör oenighet gällande metoder eller skolor inte ett jäv, utan detta är en del av vetenskaplig debatt. En sampublikation ska faktiskt vara ett samarbete som är skrivet tillsammans. Om en tjänsteman eller en medlem av förtroendeorgan har publicerat en artikel i samma publikation som sökanden, utgör det inte ett jäv.
Ytterligare har vi genom riktlinjerna i grunderna för våra finansieringsbeslut begränsat möjligheterna för medlemmar av förtroendeorgan att ansöka om eller få akademifinansiering under deras mandatperiod.
Medlemmar av Akademins styrelse, forskningsråd och rådet för strategisk forskning beviljas inte akademifinansiering under deras mandatperioder. Begränsningen gäller inte bidragsformer i vilka sökanden är en organisation.
Finansiering inom ett akademiprogram beviljas inte till personer som har deltagit i planeringen av programmet på ett sätt som skulle ge dem konkurrensfördelar jämfört med övriga sökande. Den ovannämnda gäller t.ex. medlemmar och permanenta experter av akademiprogrammens berednings- och ledningsgrupper.
Inte heller medlemmar av Akademins personal beviljas finansiering.
Expertens jävighet
Jävsreglerna gäller i tillämpliga delar även externa sakkunniga.
En expert kan inte ge ett utlåtande om
- projektets godkännande eller avslag kan göra hen särskild nytta eller skada
- hen har eller har haft samarbete med sökanden
- hen har sampublikationer med sökanden under de senaste tre åren
- hen hör till samma forskargrupp som sökanden
- hen agerar som sökandens överordnade, underordnade eller arbetsledare
- hen ansöker om samma position som sökanden
- hen ansöker själv om finansiering från Akademin i samma omgång och konkurrerar därmed om samma finansiering
- hen är sökandes nära anhörig Med en nära anhörig avses
- make eller partner, barn, barnbarn, syskon, förälder, far- och morförälder eller en annan person som är nära (t.ex. förlovad eller nära vän) samt dessa personers makar eller partner
- föräldrarnas syskon samt hens make eller partner, syskonens barn och personens exmake eller expartner
- makes eller partners barn, barnbarn, syskon, förälder och far- och morförälder samt makes eller partners syskons barn
- motsvarande halvsläkting.
Experten ska jäva sig själv även om hens opartiskhet kunde annars äventyras eller hen anser att det finns en intressekonflikt i ärendet.
Experterna informeras om jävsregler som gäller dem i bedömningsanvisningarna för forskningsprojekt. De binder sig att följa jävsreglerna när de mottar uppdraget.
Om offentligheten av dokument och information stadgas i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. Enligt lagen är bl.a. planskisser, forskningsplaner, abstrakt, progressrapporter och expertutlåtanden i princip sekretessbelagda handlingar. Samtliga handlingar som gäller utlysningar ska således behandlas och förvaras omsorgsfullt och konfidentiellt.
Tystnadsplikt innebär t.ex. ett förbud att avslöja sekretessbelagda uppgifter. Tystnadsplikten gäller personer med ett anställningsförhållande till Finlands Akademi samt Akademins förtroendevalda personer. Om sekretessen av ett dokument eller en uppgift inte har gått ut fortsätter tystnadsplikten även efter att anställningsförhållandet eller perioden som förtroendevald har upphört.
Bedömarna förbinder sig till sekretess när de arbetar som bedömare. En bedömare får inte lämna ut någon information om utlysningshandlingar och expertutlåtanden till utomstående och inte heller använda sekretessbelagda uppgifter från dem för att skaffa sig själv eller någon annan fördel eller för att skada någon annan. I tystnadsplikten ingår informationen om att bedömaren är med om att bedöma en viss forskares forskningsplan. Efter att utvärderingsarbetet är klart ska samtliga utlysningshandlingar och eventuella kopior förstöras. Tystnadsplikten fortsätter även efter att bedömningsprocessen nått sitt slut.
Efter att finansieringsbesluten har fattats publicerar Akademin en lista över namn, titlar och organisationer av de experter som anlitats i bedömningen (med deras samtycke). Efter att finansieringsbeslutet har fattats får också de sökande en slutlig bedömning på sin egen forskningsplan. Av den slutliga bedömningen framgår namnen på panelmedlemmarna eller de enskilda bedömarna.
Parten har rätt att få vetskap om ett sekretessbelagt dokument om det kan påverka eller kunde ha påverkat behandlingen av ärendet som gäller hen. På basis av det här har sökanden och bara sökanden rätt att få vetskap om ett expertutlåtande eller en bedömning som gäller hen. En part får inte för utomstående avslöja sekretessbelagda uppgifter som erhållits på basis av partens ställning som part och som gäller andra än parten själv.
Eventuella frågor om utlysningshandlingar och expertutlåtanden ska riktas till Akademins registratorskontor.