Media och samhälle (MediaSoc)
MediaSoc identifierar, analyserar och förklarar samhälleliga begrepp, fenomen och utvecklingstrender inom programmets tema. Det tar fram kunskap, uppskattningar och innovationer som svarar mot aktuella trender som uppstår i samhället, den politiska kulturen och de snabbt föränderliga medierna.
Samhället har medifierats. Ett nytt slag av mediemättnad kan skönjas såväl i ekonomin, politiken och civilsamhället som i människornas vardagliga relationer. Medierna har på en och samma gång blivit en viktigare, mer komplicerad och allt oförutsägbarare faktor som påverkar hela samhällets och kulturens utformning.
Akademiprogrammet Media och samhälle förnyar samhällsforskningen i Finland genom att föra samman olika forskningsgrenar och infallsvinklar och koppla dem till en aktuell tematik av största samhälleliga relevans. Programmets mångvetenskapliga infallsvinkel tar sikte på att identifiera, analysera och förklara samhälleliga begrepp, fenomen och utvecklingstrender i anknytning till ämnet – samt öppna horisonter för nya lösningar och samhälleliga val.
Finansieringsperioden börjar den 1 januari 2019 och slutar den 31 december 2022.
Media och samhälle (MediaSoc)
- Deportation in a mediated society: Economies of affect in the aftermath of the “refugee reception crisis” (DEMESO)
Karina Horsti, Jyväskylä universitet - Flows of power - media as site and agent of politics (FLOPO)
Anu Koivunen, Tammerfors universitet
Eetu Mäkelä, Helsingfors universitet - Echo Chambers, Experts and Activists: Networks of Mediated Political Communication (ECANET)
Risto Kunelius, Tammerfors universitet
Tuomas Ylä-Anttila, Helsingfors universitet
Mikko Kivelä, Aalto-universitetet - Whirl of Knowledge: Cultural Populism in Polarized European Politics and Societies (WhiKnow)
Emilia Palonen, Helsingfors universitet - Communication rights in the age of digital disruption
Esa Reunanen, Tammerfors universitet
Juha Pekka Herkman, Helsingfors universitet - Post-Digital Epistemologies of the Photographic Image (PEPI): Photographic Truth Following the Digitalisation of the Media Landscape.
Janne Seppänen, Tammerfors universitet
Jukka Häkkinen, Helsingfors universitet
Mika Elo, Konstuniversitetet - Emotions in Online Digital Media
Veikko Surakka, Tammerfors universitet
Thomas Olsson, Tammerfors universitet - Automated trolling and fake news generation in future social media: Computational and empirical investigations of the threat and its implications
Antti Salovaara, Aalto universitet - #Agents- Young People’s Agency in Social Media
Terhi-Anna Wilska, Jyväskylä universitet
Katariina Salmela-Aro, Helsingfors universitet
Aki-Mauri Huhtinen, Försvarshögskolan
Vilma Luoma-aho, Jyväskylä universitet - Mediating expertise and scientific knowledge in public debates on health
Esa Väliverronen, Helsingfors universitet
Piia Jallinoja, Tammerfors universitet
Hanna Nohynek, Institutet för hälsa och välfärd
Ledningsgruppen (till 31 Dec 2024)
- Tarja Väyrynen, Forskningsrådet för kultur och samhälle
- Aini Linjakumpu, Forskningsrådet för kultur och samhälle
- Heli Ruokamo, Rådet för strategisk forskning
- Patric Östergård, Forskningsrådet för naturvetenskap och teknik
- Ulla Koski, Helsingin Sanomat Foundation
- Aleksi Neuvonen, Demos Helsinki
Mer information
- frågor om utlysningar och projektförvaltning: helpdesk
Våra e-postadresser är i formatet fornamn.efternamn(at)aka.fi.