2025 Finansiering för stärkande av FoU-verksamhet och -samarbete i välfärdsområden
- finansiering för att stärka samarbetet mellan samarbetsområdena för social- och hälsovården och andra forskningsaktörer
- söks av ett konsortium som leds av ett välfärdsområde som driver ett universitetssjukhus eller av HUS-sammanslutningen
- högst 800 000 euro för enskilt konsortium 100 % av finansieringen måste användas för FoU-verksamhet
Finansieringen för att stärka FoU-verksamheten och -samarbetet i välfärdsområden syftar till att stärka samarbetet mellan samarbetsområdena för social- och hälsovården och andra forskningsaktörer i områdena. Finansieringen främjar FoU-verksamheten i välfärdsområdena och stärker samarbetet inom de reformerade strukturerna för social- och hälsovårdstjänsterna. FoU-verksamheten i välfärdsområdena och deras samarbetsområden har byggts och bygger vidare på strukturerna i de tidigare specialupptagningsområdena. Forskningsbaserad kunskap och effektiv FoU utgör grunden för främjandet av hälsa och välbefinnande och utvecklandet av tjänster.
Finansieringen inom denna utlysning är avsedd att öka samarbetet mellan välfärdsområden, universitet, yrkeshögskolor och statliga forskningsinstitut i områdena. Forskningen och utvecklingen kommer inte bara att syfta till att öka produktiviteten inom social- och hälsovårdssektorn, utan också till att förbättra vårdkvaliteten.
Den sökande är en organisation och ansökningarna är konsortieansökningar mellan flera organisationer. Finansieringen söks av konsortieledaren, dvs. ett välfärdsområde som driver ett universitetssjukhus eller HUS-sammanslutningen. I konsortiet ska ingå minst tre parter inklusive konsortieledaren. I konsortiet ska förutom det välfärdsområde som driver universitetssjukhuset ingå minst ett annat välfärdsområde och minst ett av följande: ett universitet, en yrkeshögskola eller ett statligt forskningsinstitut.
De personer som ansvarar för FoU-verksamheten i konsortiets delprojekt (ansvarig ledare) ska ha doktorsexamen.
Innan du fyller i ansökan i e-tjänsten (SARA), läs noggrant igenom utlysningstexten och finansieringsvillkoren. Om det förekommer skillnader mellan utlysningstexten och finansieringsvillkoren är det villkoren som gäller. Om det förekommer skillnader mellan den finska versionen av utlysningstexten och den svenska eller engelska översättningen är det den finska texten som gäller.
Läs hela utlysningstexten på den här sidan.
Finlands Akademis centrala uppgift är att finansiera högklassig vetenskaplig forskning. Akademifinansierad forskning förväntas också ha vetenskapligt och samhälleligt genomslag samt följa principerna för ansvarsfull vetenskap.
Finlands Akademi beviljar 2025 ett engångsbidrag på sammanlagt 8 miljoner euro för att stärka FoU-verksamheten och -samarbetet i välfärdsområden. Finansieringen syftar till att stärka samarbetet mellan samarbetsområdena för social- och hälsovården och andra forskningsaktörer i områdena. Finansieringen främjar FoU-verksamheten i välfärdsområdena och stärker samarbetet inom de reformerade strukturerna för social- och hälsovårdstjänsterna. FoU-verksamheten i välfärdsområdena och deras samarbetsområden har byggts och bygger vidare på strukturerna i de tidigare specialupptagningsområdena. Forskningsbaserad kunskap och effektiv FoU utgör grunden för främjandet av hälsa och välbefinnande och utvecklandet av tjänster.
Finansieringen måste användas för FoU-verksamhet vars resultat kan tillämpas offentligt. Med forskning och utveckling (FoU) avses i allmänhet systematiska aktiviteter för att öka kunskapen och använda den för nya tillämpningar. Målet är att skapa något helt nytt. FoU-verksamheten omfattar grundforskning, tillämpad forskning och utveckling. Forsknings- och utvecklingsutgifter (FoU-utgifter) inkluderar FoU-relaterade löneutgifter, köpta tjänster, övriga rörelsekostnader och förvärvskostnader.
Finansieringen inom denna utlysning är avsedd att öka samarbetet mellan välfärdsområden, universitet, yrkeshögskolor och statliga forskningsinstitut i områdena. Detta innebär att endast konsortier kan ansöka om finansieringen. Konsortiet måste bestå av minst tre parter, och det välfärdsområde som driver universitetssjukhuset ska samordna projektet. I konsortiet ska dessutom ingå minst ett annat välfärdsområde och minst ett av följande: ett universitet, en yrkeshögskola eller ett statligt forskningsinstitut. Dessutom kan konsortiet stärkas genom samarbete med andra aktörer i området (t.ex. organisationer, kommuner och företag).
Forskningen och utvecklingen kommer inte bara att syfta till att öka produktiviteten inom social- och hälsovårdssektorn, utan också till att förbättra vårdkvaliteten och främja FoU-verksamhetens samhälleliga genomslag.
Den sökande är en organisation och ansökningarna är konsortieansökningar mellan flera organisationer. Finansieringen söks av konsortieledaren, dvs. ett välfärdsområde som driver ett universitetssjukhus eller HUS-sammanslutningen. I konsortiet ska ingå minst tre parter inklusive konsortieledaren. I konsortiet ska förutom det välfärdsområde som driver universitetssjukhuset ingå minst ett annat välfärdsområde och minst ett av följande: ett universitet, en yrkeshögskola eller ett statligt forskningsinstitut.
Det maximala antalet konsortieansökningar per samarbetsområde är dubbelt så stort som antalet välfärdsområden (8 i Norra Finland, 8 i Östra Finland, 6 i Inre Finland, 6 i Västra Finland och 18 i Södra Finland). Varje samarbetsområde ska se till att inte fler ansökningar lämnas in än tillåtet. De ansökningar som lämnas in sist och som överstiger det tillåtna antalet kommer inte att beaktas (behandlas).
Med en konsortieansökan menas en ansökan som byggts upp runt en gemensam projektplan, där varje konsortiepart ansöker om finansiering hos Akademin. Vi behandlar en konsortieansökan som en helhet, även om finansieringen beviljas skilt till varje delprojekt. Konsortiets sammansättning kan inte ändras efter att ansökningstiden gått ut. Läs mer: Anvisningar om konsortieansökan.
Ansökan lämnas in av den FoU-ansvarige i det välfärdsområde som driver universitetssjukhuset eller av områdets behöriga ansvarsperson. Konsortieparternas ansökningar fylls i av de personer som är ansvariga för FoU-verksamheten eller av de ansvariga personer som deltagarna har bemyndigat. Ansökan lämnas in på hela konsortiets vägnar av den FoU-ansvarige i det välfärdsområde som driver universitetssjukhuset eller av områdets behöriga ansvarsperson.
Den ansvariga personen kan ge fullmakt till en eller flera personer så att de kan läsa eller redigera en oavslutad ansökan i e-tjänsten. Fullmakt ges i e-tjänsten på fliken Fullmakt (Authorisation). Observera att fullmakten är giltig endast när utlysningen är öppen.
De personer som ansvarar för FoU-verksamheten i konsortiets delprojekt (ansvarig ledare) ska ha doktorsexamen. De sökande ska dessutom ha nära anknytning till Finland för att möjliggöra ett flerårigt forskningsprojekt, och denna koppling ska framgå av ansökan.
Ansökans ansvariga ledare kan inte bytas under handläggningsprocessen (efter ansökningstidens utgång men före beslutsfattandet). Det enda undantaget från detta är om den ansvariga ledaren avlider.
Särskilda villkor och begränsningar
Övriga särskilda villkor
Du ska omedelbart meddela oss om du efter att ha lämnat in din ansökan beviljas finansiering för samma ändamål från en annan källa.
Din ansökan beaktas (behandlas) inte om du har deltagit i planeringen av utlysningen på ett sätt som skulle ge konkurrensfördelar jämfört med övriga sökande.
Vi beaktar (behandlar) inte din ansökan om du har funnits skyldig till forskningsfusk under de senaste tre åren före utlysningen.
Om ansökan inbegriper samarbete med Ryssland eller Belarus, ska du beakta våra riktlinjer.
Om du inte inom utsatt tid enligt givna anvisningar har lämnat in en rapport om ett avslutat eller pågående projekt som Akademin finansierat, kan vi låta bli att behandla ansökan.
Det maximala antalet konsortieansökningar per samarbetsområde är dubbelt så stort som antalet välfärdsområden (8 i Norra Finland, 8 i Östra Finland, 6 i Inre Finland, 6 i Västra Finland och 18 i Södra Finland). Varje samarbetsområde ska se till att inte fler ansökningar lämnas in än tillåtet. De ansökningar som lämnas in sist och som överstiger det tillåtna antalet kommer inte att beaktas.
En ansökan beaktas (behandlas) inte om sökanden eller ansökan inte uppfyller de behörighetsvillkor eller andra centrala krav som ställts för den aktuella utlysningen, om ansökan inte hör till den aktuella utlysningen eller om det inte av andra skäl inte finns förutsättningar för behandlingen. Ett forskningsråd eller ett annat förtroendeorgan kan låta bli att finansiera en ansökan på basis av forskningspolitiska orsaker eller om det av någon annan orsak är uppenbart att sökanden inte kan beviljas finansiering utifrån den inlämnade ansökan. Läs mer: Behörighet att ansöka.
Vi beaktar (behandlar) inte en ansökan om sökanden är en medlem i Akademins styrelse, forskningsråden eller rådet för strategisk forskning.
Akademins styrelse beslutar om grunderna för finansieringsbeslut.
Ansökan består av en blankett som ifylls i Akademins e-tjänst samt av pdf-bilagor. Som sökande har du rätt att göra din ansökan på svenska eller finska, men vi ber dig att lämna in din ansökan på engelska för att möjliggöra en internationell bedömning.
Innan utlysningen öppnar
Kontrollera om du är behörig att ansöka
- Behörighetsvillkoren finns i avsnittet Vem kan ansöka?.
Planera ansökans innehåll
- Börja skriva din projektplan och utarbeta din meritförteckning.
- Gör bilagorna ovan på våra mallar. Mallarna nämns i avsnittet Ansökans delar i e-tjänsten. Läs också anvisningarna om hur man använder mallarna. Mallarna finns färdiga redan innan utlysningen öppnar.
- Bli bekant med bedömningsanvisningarna och utlysningens bedömningsblankett. Skriv din projektplan så att bedömaren lätt kan hitta svaret på bedömningsfrågorna.
- Kontakta dina samarbetspartner. Be samarbetsbrev från nationella och internationella samarbetsparter som är centrala med tanke på genomförandet av projektet. Breven måste bifogas till ansökan innan ansökningstiden går ut.
Planera projektets finansiering
- Gör budgeten enligt din organisations anvisningar. Läs mer om finansieringsbeloppet och finansieringsvillkoren i avsnitt Finansiering som söks och finansieringsperiod.
- Kontakta din organisations stödtjänster redan nu om du har frågor om budgeten.
- Läs också finansieringsvillkoren. Om du beviljas finansiering gäller villkoren dig.
När utlysningen öppnar
- Registrera dig i eller logga in på vår e-tjänst. Kontrollera och uppdatera dina uppgifter. Det är viktigt att din e-postadress hålls uppdaterad så att vi ska kunna kontakta dig.
- I e-tjänsten finns också instruktioner om hur man fyller i blanketten.
- Läs anvisningarna om konsortieansökan innan du börjar skriva din ansökan.
Ansökans delar i e-tjänsten
Ansökans olika delar listas nedan. En förteckning över samtliga anvisningar för ansökan finns på vår webbplats. Anvisningar finns även på ansökningsblankettens olika flikar.
- Allmän beskrivning: projektets tema, nyckelord och forskningsområden samt uppgifter om forskningsplatsen
- Konsortieparter: Konsortieledaren nämner delprojektledarna i konsortieansökan.
- Abstrakt
- Offentlig projektbeskrivning
- Finansiering och forskningsplatsens förbindelse. Läs mer i avsnittet Finansiering som söks och finansieringsperiod.
- Samarbetsparter: en förteckning över samarbetsparter. Samarbetet ska beskrivas i projektplanen.
- Mobilitet: förteckning över eventuella forskarbesök
- Koppling till forskningsinfrastrukturer, spetsforskningsenheter och flaggskepp.
- Kort datahanteringsplan
- Forskningsetik
- Viktigaste publikationer och övriga forskningsresultat: Konsortieledaren fyller i sammanlagt högst tio gemensamt överenskomna publikationer av de personer som svarar för delprojektens FoU-verksamhet (inkl. konsortieledaren) som är viktigast med tanke på projektet och sammanlagt högst tio av konsortiemedlemmarnas övriga forskningsresultat inklusive motiveringar. Instruktioner om hur man fyller i dessa finns på blanketten.
Bilagor som bifogas på egna flikar:
För följande bilagor finns mallar som du ska använda när du gör din ansökan:
- Projektplan
- Meritförteckning: meritförteckning för de personer som ansvarar för FoU-verksamheten i konsortiets delprojekt (en per delprojekt, inkl. konsortieledaren)
Övriga bilagor
- Bifoga samarbetsbrev vid behov.
Lämna in ansökan i e-tjänsten
Du kan lämna in ansökan efter att du har ifyllt eller bifogat alla obligatoriska uppgifter. En röd varningstriangel på fliken betyder att det finns ett fel eller att det saknas uppgifter.
Konsortiets gemensamma ansökan lämnas in på hela konsortiets vägnar av den FoU-ansvarige i det välfärdsområde som driver universitetssjukhuset eller av områdets behöriga ansvarsperson (konsortieledaren). Ledaren kan inlämna konsortiets ansökan först efter att alla delprojekt har ifyllt sina ansökningar och markerat dem färdiga.
På fliken Fullmakt kan du ge en annan person fullmakt att läsa eller redigera din ansökan.
Lämna in din ansökan i tid. Du kan komplettera din ansökan, byta bilagor och redigera din ansökan ända tills ansökningstiden går ut.
Finansieringsperioden inleds den 1 januari 2026 och avslutas senast den 31 december 2028.
Finansieringen uppgår till högst 800 000 euro per konsortium. Utlysningens finansieringsbudget är 8 miljoner euro.
Det rekommenderas att kostnadsberäkningen görs upp så att det välfärdsområde som driver universitetssjukhuset eller HUS-sammanslutningen står för högst 50 procent av den totala finansieringen och de övriga konsortiepartnerna tillsammans för minst 50 procent. Om man avviker från detta måste ansökan innehålla en fullständig motivering.
Finansieringen måste användas för FoU-verksamhet vars resultat kan tillämpas offentligt. Med forskning och utveckling (FoU) avses i allmänhet systematiska aktiviteter för att öka kunskapen och använda den för nya tillämpningar. Målet är att skapa något helt nytt. FoU-verksamheten omfattar grundforskning, tillämpad forskning och utveckling. Forsknings- och utvecklingsutgifter (FoU-utgifter) inkluderar FoU-relaterade löneutgifter, köpta tjänster, övriga rörelsekostnader och förvärvskostnader.
Finansieringen beviljas till en finländsk forskningsplats via vilken finansieringen utbetalas.
Projektets ansvariga ledare ska ha nära anknytning till Finland för att möjliggöra ett flerårigt forskningsprojekt.
Finlands Akademi förutsätter revision av projekten. Forskningsplatsen ska lämna in en revisionsberättelse till Akademin om användningen av finansieringen i projektet. Varje konsortiepart som får ett finansieringsbeslut lämnar in en separat revisionsberättelse. Revisionsberättelsen ska lämnas in till Akademins registratorskontor inom tre månader efter finansieringsperiodens slut.
Finansieringsplan
På finansieringen tillämpas totalkostnadsmodellen. Akademins finansieringsandel är 100 procent, dvs. forskningsplatsera behöver inte bidra till finansieringen med en egen finansieringsandel.
På fliken Projektets finansiering ska du uppge
- en kostnadsberäkning med det uppskattade årliga finansieringsbehovet efter utgiftsslag.
I totalkostnaderna ska enbart ingå sådana kostnader som syns i forskningsplatsens bokföring.
Var särskilt noga med att säkerställa att kostnadsberäkningen är realistisk och motiverad för genomförandet av forskningsprojektet. Motivera de mest betydande forskningskostnaderna per utgiftsslag i fritextfältet.
Finansieringen måste användas för FoU-verksamhet vars resultat kan tillämpas offentligt. Forsknings- och utvecklingsutgifter (FoU-utgifter) inkluderar FoU-relaterade löneutgifter, köpta tjänster, övriga rörelsekostnader och förvärvskostnader.
Finansieringen kan inte användas för ekonomisk verksamhet. Läs mer: Ekonomisk aktör.
Statsunderstöd kan beviljas endast av synnerligen vägande skäl för lönekostnader om sökanden har sådana hinder gällande anställning av olaglig arbetskraft som avses i 7 § 2 mom. i statsunderstödslagen (688/2001).
De personer som anställs med Finlands Akademis finansiering ska i regel ha ett anställningsförhållande. Kortvariga forsknings-, utrednings- eller andra uppdrag (i regel högst sex månader) kan också genomföras i form av köptjänster.
Vad förutsätts av forskningsplatsen?
Projektplanen genomförs vid en finländsk organisation, t.ex. ett välfärdsområde eller som driver ett universitetssjukhus eller HUS-sammanslutningen, ett annat välfärdsområde, ett universitet, en yrkeshögskola eller ett statligt forskningsinstitut.
Vi förutsätter att forskningsplatsen åtar sig att svara för projektets basresurser. Dessa beror på den FoU-verksamhet som ska genomföras, men vanligen är det fråga om samma resurser som forskningsplatsens övriga FoU-aktörer har till sitt förfogande: arbets- och laboratorielokaler, apparatur (inkl. datorutrustning) samt telekommunikations-, telefon-, post-, kopierings- och bibliotekstjänster.
Utgifterna för att göra referentgranskade artiklar öppet tillgängliga ingår i forskningsplatsernas omkostnader. De utgifter som hänför sig till lagring och tillgängliggörande av forskningsdata anses höra till forskningsplatsens omkostnader och de kan endast undantagsvis och av grundad anledning godkännas som sådana forskningskostnader som täcks med Akademins forskningsfinansiering. Forskningsplatsen förbinder sig också till att övervaka att datahanteringsplanen kan genomföras vid forskningsplatsen och att åtgärderna följer god datahanteringspraxis. Efter ett positivt finansieringsbeslut godkänner forskningsplatsen också projektets datahanteringsplan.
När forskningsplatsen tar emot finansieringen ansvarar det för att eventuella utlåtanden och tillstånd från etiska kommittéer som behövs för forskningen har erhållits innan projektet inleds. Forskningsplatsen svarar dessutom för att sökanden inte har funnits skyldig till forskningsfusk under de senaste tre åren.
I ansökan ska uppges forskningsplatsens omkostnadsandel, lönebikostnader och koefficienten för effektiv arbetstid. Forskningsplatsen upprätthåller dessa uppgifter i Akademins e-tjänst. Uppgifterna meddelas i procent.
Då forskningsplatsen är ett universitet eller ett forskningsinstitut ansöks finansieringen vanligen inklusive mervärdesskatt. Närmare anvisningar om mervärdesskatten fås av ekonomiförvaltningen vid forskningsplatsen. Akademin kan också under vissa villkor bevilja finansiering för mervärdesskatteandelar (se Mervärdesskatt på webben och anvisningarna i finansieringsvillkoren).
Att lämna in och komplettera ansökan
Ansökningstiden är bindande och gäller hela konsortiet. En ansökan som inte inkommer inom tidsfristen beaktas (behandlas) inte. Ansökningstiden går ut den 14 maj 2025 kl. 16.15 finsk tid.
Det maximala antalet konsortieansökningar per samarbetsområde är dubbelt så stort som antalet välfärdsområden (8 i Norra Finland, 8 i Östra Finland, 6 i Inre Finland, 6 i Västra Finland och 18 i Södra Finland). Varje samarbetsområde ska se till att inte fler ansökningar lämnas in än tillåtet. De ansökningar som lämnas in sist och som överstiger det tillåtna antalet kommer inte att beaktas.
Konsortieledaren lämnar in konsortiets gemensamma ansökan. Ledaren kan inlämna konsortiets ansökan först efter att alla delprojektledare har ifyllt sina ansökningar och markerat dem färdiga. Under ansökningstiden kan konsortieledaren ändra konsortiets delprojektansökans status till oavslutad så att ansökan kan kompletteras.
Lämna in ansökan i god tid innan ansökningstiden går ut. Systemet godkänner bara sådana ansökningar som innehåller alla obligatoriska uppgifter. Sökanden ansvarar för att innehållet i ansökans bilagor är korrekt.
Du kan göra ändringar i och komplettera din ansökan ända tills ansökningstiden går ut. Du kan t.ex. byta ansökans bilagor. Om du efter att ansökningstiden gått ut upptäcker betydande brister i din ansökan, ska du omedelbart kontakta oss via vår helpdesk, så att vi kan öppna ansökan för komplettering. Kompletteringar beaktas inte efter att bedömningsprocessen har inletts. Vanligtvis börjar bedömningen av en ansökan 1–2 veckor efter att utlysningen har stängt.
Vi kan be dig att komplettera din ansökan. Du får då en begäran om komplettering per e-post. Om du inte kompletterar ansökan inom utsatt tid eller om ansökan är fortfarande bristfällig till väsentliga delar efter en begäran om komplettering kan vi besluta att inte beakta den. Se till att din e-postadress hålls uppdaterad.
Hur ansökan registreras
Enligt 17 § i förvaltningslagen och 8 § i lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet är avsändaren ansvarig för att ansökan är mottagaren tillhanda inom utsatt tid. Ansökan anses registrerad (dvs. ärendet har inletts) då den elektroniska ansökan och de obligatoriska bilagorna har inlämnats i e-tjänsten. Systemet ger dig en e-postbekräftelse på att ansökan har lyckats.
Offentlighet och dataskydd
De ansökningar och bilagor som lämnas in är offentliga handlingar, med undantag av projektplanen och abstraktet, där utgångspunkten är att de är sekretessbelagda. Du ska därför inte uppge sekretessbelagda uppgifter t.ex. i meritförteckningen. Som grund till detta ligger lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.
Akademin följer dataskyddslagstiftningen. Sökanden ansvarar för utlämnandet av de personuppgifter som ingår i ansökan och vid behov för begäran om samtycke av berörda parter. Vår dataskyddspolicy (enligt EU:s allmänna dataskyddsförordning) för forskningsfinansieringens personregister finns på vår webbplats på sidan Dataskydd
Akademins finansiering beviljas på basis av kollegial granskning, dvs. peer review. Ansökningarna bedöms genom kollegial granskning (peer review) i en panel som består av både finländska och utländska experter.
Bedömningen har två steg. I det första steget ger experter minst två individuella utlåtanden om ansökan. Om minst en expert ger ett totalbetyg på 4, 5 eller 6 bedöms ansökan ännu i en panel i höst 2025. Ansökningar som får totalbetyget 4, 5 eller 6 av panelen rangordnas.
Bedömningen grundar sig på transparens, integritet, opartiskhet, kompetens och mångfald. Läs mer: Ansvarsfull utvärdering av forskare
Bedömningskriterier
- projektplanens lämplighet för utlysningens särskilda mål (inkl. samhälleligt genomslag)
- mervärdet av samarbetet mellan konsortieparterna för FoU inom välfärdsområdet
- mervärdet för FoU av att stärka samarbetet mellan konsortiet och externa aktörer (t.ex. organisationer, kommuner och företag)
- Stärkande av FoU-samarbetet i de reformerade strukturerna inom social- och hälsovårdssystemet
- kvaliteten, innovativiteten och nyhetsvärdet i den forsknings- och/eller utvecklingsverksamhet som beskrivs i projektplanen och deras potentiella genomslag i vetenskapssamhället
- projektplanens genomförbarhet (inkl. ansvarsfull vetenskap)
- de FoU-ansvarigas kompetens i fråga om projektets genomförande
Se bedömningsfrågorna och -anvisningarna på vår webbplats. Bedömningsanvisningarna och -blanketterna samt bedömningsprinciperna finns endast på engelska.
Beredningen av beslut baserar sig på bedömningsutlåtandena och den rangordning som panelerna gjort. De projekt som beviljas finansiering väljs ut för att skapa en projekthelhet som på bästa sätt främjar utlysningens mål. Ytterligare beaktas grunderna för Finlands Akademis finansieringsbeslut och andra riktlinjer som styr Akademins verksamhet. Läs mer om hur finansieringsbesluten fattas.
En sektion tillsatt av Akademins styrelse fattar finansieringsbesluten i slutet av 2025. Efter att finansieringsbeslutet har fattats får du ett automatiskt e-postmeddelande om det. Därefter kan du logga in på e-tjänsten, se om du fått bifall eller avslag och ta del av beslutsmotiveringar. I e-tjänsten hittar du också bedömningsutlåtandet (eller utlåtandena) om ansökan. Utlåtandet kan innehålla panelens rangordning (de mest framgångsrika ansökningarna rangordnas).
Hur finansieringen tas emot
Finansieringsvillkoren bifogas till ett bifallsbeslut. I villkoren finns också instruktioner om hur man tar emot finansieringen (avsnitt 1.2).