2025 Temaattiset tutkimusinfrastruktuurit: Paikalliset tutkimus-infrastruktuurit alueellisen T&K-toiminnan vahvistamiseksi
- Yksittäiselle tutkimusinfrastruktuurihankkeelle myönnetään rahoitusta enintään 1 500 000 euroa. Konsortiomuotoiselle tutkimusinfrastruktuurihankkeelle myönnetään rahoitusta enintään 2 000 000 euroa ja sen osahankkeelle enintään 1 500 000 euroa.
- Hakijana on yksittäinen tutkimusorganisaatio tai niiden muodostama konsortio.
- Rahoitus kohdistetaan T&K-toimintaan. Rahoitus on tarkoitettu uuden tai olemassa olevan tutkimusinfrastruktuurin investointikuluihin.
Haun tavoitteena on edistää alueellista elinvoimaisuutta ja kunnianhimoista T&K-toimintaa suuntaamalla tutkimusinfrastruktuurirahoitusta korkeatasoista soveltavaa tutkimusta tekeville tutkimusorganisaatioille, kuten ammattikorkeakouluille. Rahoitus kohdistuu alueellisesti merkittävien paikallisten tutkimusinfrastruktuurien rakentamiseen ja päivittämiseen.
Haettava rahoitus on käytettävä tuloksiltaan julkiseen T&K-toimintaan. Tutkimus- ja kehittämistoiminnalla (T&K) tarkoitetaan yleisesti systemaattista toimintaa tiedon lisäämiseksi ja tiedon käyttämistä uusiin sovelluksiin. Tavoitteena on luoda jotakin olennaisesti uutta. T&K-toiminta kattaa perustutkimuksen, soveltavan tutkimuksen ja kehittämistyön. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menot (T&K-menot) sisältävät T&K-toimintaan kohdistuneet palkkausmenot, ostetut palvelut, muut käyttömenot sekä investointi- ja hankintamenot. Tässä haussa Akatemia rahoittaa vain sellaisia tutkimusinfrastruktuureja, jotka ovat pääasiassa T&K-käyttöön tarkoitettuja tai joiden ensisijainen käyttötarkoitus on T&K-toiminta.
Ennen kuin teet hakemuksen verkkoasioinnissa (SARA) tutustu huolellisesti alla olevaan hakuilmoitukseen ja rahoitusehtoihin Näin rahoitusta käytetään -sivulla.
Jos hakuilmoitus ja rahoitusehdot ovat ristiriidassa keskenään, rahoitusehtojen sisältämä teksti on aina ensisijainen. Jos ruotsin- tai englanninkielisen hakuilmoitus on ristiriidassa suomenkielisen hakuilmoituksen kanssa, suomenkielinen hakuilmoitus on tulkintaristiriitatilanteessa aina ensisijainen.
Lue koko hakuilmoitus alta.
Suomen Akatemian keskeisenä tehtävänä on rahoittaa korkeatasoista tieteellistä tutkimusta. Suomen Akatemian rahoittaman tutkimuksen odotetaan olevan myös tieteellisesti ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa sekä vastuullista. Tässä haussa Suomen Akatemia rahoittaa korkeatasoista tutkimus- ja kehittämistoimintaa mahdollistavia tutkimusinfrastruktuureja.
Valtion tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoituksen käytön monivuotisen suunnitelman yhtenä linjauksena on lisätä Suomen Akatemian rahoitusta esikaupalliseen soveltavaan tutkimukseen, joka tähtää Suomen elinkeinoelämän ja yhteiskunnan uudistumiseen, perustuu tieteelliseen edelläkävijyyteen ja edistää tutkimustulosten laajaa hyödyntämistä. Edelleen suunnitelmassa todetaan, että tasapainoinen TKI-järjestelmän kehittäminen edellyttää, että yritysten, yliopistojen, tutkimuslaitosten, ammattikorkeakoulujen ja hyvinvointialueiden välinen yhteistyö lisääntyy ja monipuolistuu. Suunnitelmassa lisäksi todetaan, että Suomen Akatemian kilpaillulla rahoituksella tuetaan myös tutkimuslähtöistä, tuloksiltaan julkista soveltavaa tutkimusta.
Haun tavoitteena on edistää alueellista elinvoimaisuutta ja kunnianhimoista T&K-toimintaa suuntaamalla tutkimusinfrastruktuurirahoitusta korkeatasoista soveltavaa tutkimusta tekeville tutkimusorganisaatioille, kuten ammattikorkeakouluille. Rahoitus kohdistuu alueellisesti merkittävien paikallisten tutkimusinfrastruktuurien rakentamiseen ja päivittämiseen.
Rahoitettujen tutkimusinfrastruktuurien tulee luoda edellytyksiä saavuttaa alueellisia T&K-toimintaan liittyviä tavoitteita, joita on kartoitettu mm. älykkään erikoistumisen strategioissa ja maakuntastrategioissa. Tämän lisäksi rahoitettujen tutkimusinfrastruktuurien tulee kannustaa T&K-toimijoita yhteistyöhön ja edistää uusien innovaatioiden syntymistä tai muuta T&K-toiminnan yhteiskunnallista hyödyntämistä. Rahoitetuilla tutkimusinfrastruktuureilla tulee olla käyttöperiaatteet, jotka mahdollistavat niiden palveluiden hyödyntämisen laajasti TKI-järjestelmän käyttäjäryhmien toimesta. Hakijaorganisaatioiden tulee sitoutua tutkimusinfrastruktuurin ylläpitämiseen investoinnin jälkeen.
Haettava rahoitus on käytettävä tuloksiltaan julkiseen T&K-toimintaan. Tutkimus- ja kehittämistoiminnalla (T&K) tarkoitetaan yleisesti systemaattista toimintaa tiedon lisäämiseksi ja tiedon käyttämistä uusiin sovelluksiin. Tavoitteena on luoda jotakin olennaisesti uutta. T&K-toiminta kattaa perustutkimuksen, soveltavan tutkimuksen ja kehittämistyön. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menot (T&K-menot) sisältävät T&K-toimintaan kohdistuneet palkkausmenot, ostetut palvelut, muut käyttömenot sekä investointi- ja hankintamenot. Tässä haussa Akatemia rahoittaa vain sellaisia tutkimusinfrastruktuureja, jotka ovat pääasiassa T&K-käyttöön tarkoitettuja tai joiden ensisijainen käyttötarkoitus on T&K-toiminta.
Tutkimusinfrastruktuurit täyttävät lisäksi paikallisen tutkimusinfrastruktuurin tunnusmerkit (ks. kappale Käsitteiden määrittely) ja ovat tutkimusinfrastruktuurien pitkän aikavälin suunnitelman 2030 mukaisia.
Käsitteiden määrittely
Tutkimusinfrastruktuuri
Tutkimusinfrastruktuurit ovat tutkimuslaitteistojen ja -aineistojen sekä niihin liittyvien palveluiden varanto, joka lisää suomalaisen tutkimus-, koulutus- ja innovaatiojärjestelmän vaikuttavuutta ja kansainvälistä vetovoimaa. Tutkimusinfrastruktuuripalvelut mahdollistavat tutkimus- ja kehitystyön, tukevat tutkijankoulutusta ja opetusta sekä ylläpitävät ja kehittävät tutkimus- ja innovaatiokapasiteettia ja näin edistävät tutkimuksen laatua, uudistumista ja kilpailukykyä, vahvistavat tutkimusympäristöjen monimuotoista vaikuttavuutta sekä lisäävät kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä.
Tutkimusinfrastruktuurit ovat tutkimuksen kannalta oleellisia laitteistoja, tietoverkkoja, tietokantoja, monitieteisiä tutkimuskeskuksia, tutkimusasemia, kokoelmia, kirjastoja ja muita muistiorganisaatioita sekä näiden käyttöön liittyviä palveluja. Suuret tieteelliset tutkimusinfrastruktuurit ovat usein yhteiskäyttöisiä ja kansainvälisiä tarjoten yhteistyömahdollisuuksia sekä koti- että ulkomaalaisille tutkijoille ja muille toimijoille.
Tutkimusinfrastruktuurit voivat olla keskitettyjä eli yhteen paikkaan sijoittuneita, hajautettuja tai virtuaalisia ja ne voivat muodostaa toisiaan täydentäviä kokonaisuuksia ja verkostoja.
Paikallinen tutkimusinfrastruktuuri
Paikallinen tutkimusinfrastruktuuri on paikallisesti ja alueellisesti merkittävä, digitalisaation kasvun ja vihreän siirtymän huomioiva, tutkimusvälineiden, -laitteistojen, -aineistojen ja -palvelujen varanto, joka edistää laadukasta tutkimusta sekä kehittämis- ja innovaatiotoimintaa. Kyseessä voi olla jo toimiva tai rakenteilla oleva tutkimusinfrastruktuuri. Paikallinen tutkimusinfrastruktuuri tukee isäntäorganisaation strategiaa. Se vahvistaa alueellista erikoistumista ja kasvua sekä toimii (paikallisena/alueellisena) osaamisen keskittymänä, yhteistyön alustana tai kumppanina. Paikallisella tutkimusinfrastruktuurilla on oltava suunnitelma palvelujen ylläpidosta, kehittämisestä ja saatavuudesta. Paikallisella tutkimusinfrastruktuurilla tuotetun datan täytyy olla niin avointa kuin mahdollista ja niin suljettua kuin välttämätöntä.
Paikallisen tutkimusinfrastruktuurin tunnusmerkit
- Tutkimuksellinen merkittävyys: Tutkimusinfrastruktuurilla on paikallinen ja alueellinen merkittävyys korkeatasoiselle tutkimukselle.
- Yhteistyö ja vaikuttavuus: Tutkimusinfrastruktuuri tuottaa lisäarvoa alueelle kasvattamalla alueen elinvoimaa, osaamista ja innovaatiopotentiaalia ja tukemalla TKI-toimijoiden välisiä kumppanuuksia. Tutkimusinfrastruktuuri tukee alueellista erikoistumista sekä elinkeinoelämän uudistumista ja kasvua ja/tai ratkaisukeskeisen tiedon tuottamista yhteiskunnan tarpeisiin.
- Omistajuus, organisaatiorakenne ja osaaminen: Tutkimusinfrastruktuurin omistajuus on selvä ja omistajan/omistajien oikeudet, velvollisuudet ja roolit ovat tiedossa. Omistajuuden on oltava rakenteeltaan sellainen, että se tukee monikanavaista ja läpinäkyvää rahoitusta ja tutkimusinfrastruktuurin henkilöstön osaamisen kehittymistä. Henkilöstöllä on oltava ajantasainen asiantuntemus sekä kyky tukea tutkimusinfrastruktuurin monimuotoista käyttöä.
- Palvelut ja käyttäjäkunta: Tutkimusinfrastruktuurilla on selkeä käyttöpolitiikka, joka mahdollistaa monimuotoisen käyttäjäkunnan ja tutkimusinfrastruktuurin tarjoamien palveluiden saatavuuden. Tutkimusinfrastruktuurien palvelut ja teknologiaratkaisut ovat käyttäjälähtöisiä, dynaamisia ja avoimia. Tutkimusinfrastruktuurit houkuttelevat ja kouluttavat aktiivisesti uusia osaajia.
- Datan hallinta ja tiedontuotanto: Tutkimusinfrastruktuurin toiminnassa huomioidaan digitalisaation ja dataintensiivisyyden kasvun tuomat muutokset. Vastuullisen ja turvallisen datan käsittelyn ja hallinnan avulla tutkimusinfrastruktuurit edistävät merkittävinä toimijoina uuden tiedon laaja-alaistatuotantoa ja käyttöä.
- Vastuullisen tieteen käytännöt: Tutkimusinfrastruktuurin on huomioitava tutkimuseettiset kysymykset, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, tutkimuksen turvallisuuden ja avoimen tieteen periaatteet sekä kestävän kehityksen, ml. vihreän siirtymän, tavoitteet toiminnassaan.
- Budjetti ja rahoitus: Tutkimusinfrastruktuurilla on oltava pitkän aikavälin rahoitussuunnitelma, joka on vakaa ja läpinäkyvä, ja joka tukee palveluiden ylläpitoa ja kehittämistä.
- Riskienhallinta: Tutkimusinfrastruktuurilla on oltava riskienhallintasuunnitelma.
Hakijana on yksittäinen tutkimusorganisaatio, eli ammattikorkeakoulu, tutkimuslaitos, yliopisto tai muu tutkimusorganisaatio, tai niiden muodostama konsortio.
Tutkimusorganisaatio valitsee hakemuksen vastuuhenkilön, joka jättää hakemuksen. Suositus on, että tutkimusinfrastruktuurin toimintaa johtava tai koordinaattori on vastuuhenkilö.
Mikäli tutkimusinfrastruktuuria isännöi useampi tutkimusorganisaatio, ne voivat muodostaa konsortion. Konsortiohakemuksella tarkoitetaan yhteisen toimintasuunnitelman ympärille rakennettua hakemusta, jossa jokainen konsortion osapuoli hakee rahoitusta Akatemialta. Akatemia käsittelee konsortiohakemuksen yhtenä kokonaisuutena, vaikka rahoitus myönnetäänkin erikseen kullekin osahankkeelle. Konsortion kokoonpanoa ei voi muuttaa hakuajan päätyttyä. Lue ohje konsortiohakemuksesta.
Erityisehdot ja rajoitukset
Tutkimusorganisaatio voi osallistua hakuun korkeintaan kolmella tutkimusinfrastruktuuriin liittyvällä hakemuksella (joko yksittäisenä tutkimusorganisaationa, konsortion johtajana tai konsortion osahankkeen johtajana):
- Tutkimusorganisaation nimeämä henkilö valtuuttaa korkeintaan kolme tutkimusinfrastruktuuria osallistumaan hakuun organisaation valtuutuskirjeellä, joka liitetään hakemukseen.
- Jos tutkimusorganisaatio osallistuu hakuun ilman hakemukseen liitettyä valtuutuskirjettä, hakemusta ei tutkita (käsitellä).
- Jos sama tutkimusorganisaatio valtuuttaa useamman kuin kolmen tutkimusinfrastruktuurin osallistumaan hakuun, vain kolme ensimmäiseksi Akatemian verkkoasiointiin saapunutta hakemusta tutkitaan (käsitellään).
Konsortiomuotoiseen tutkimusinfrastruktuuriin liittyvä konsortiohakemus muodostuu eri tutkimusorganisaatio-osapuolista. Jos sama tutkimusorganisaatio osallistuu konsortiomuotoiseen hakemukseen useammalla kuin yhdellä osahankkeella (konsortion johtajana tai osahankkeen johtajana), hakemusta ei tutkita (käsitellä).
Jos tutkimusinfrastruktuuri on tai on ollut tutkimusinfrastruktuurien kansallisella tiekartalla, mukaan lukien kansainväliset tutkimusinfrastruktuurijäsenyydet ja niiden kansalliset toiminnot, siihen liittyvää hakemusta ei tutkita (käsitellä). Tämän lisäksi Akatemia ei tutki (käsittele) tutkimusinfrastruktuuriin liittyvää hakemusta, jos tutkimusinfrastruktuuri on saanut hiljattain FIRI-rahoitusta, eli tutkimusinfrastruktuuri on saanut rahoitusta FIRI2019-, FIRI2020-, FIRI2021- tai FIRI2023-hauista (mukaan lukien haut tiekartan ulkopuolisille tutkimusinfrastruktuureille sekä FIRI 2020: Tutkimusinfrastruktuurit yhteistyön alustoina -haku).
Muut erityisehdot
Jos saat hakemuksen jättämisen jälkeen muualta rahoitusta Akatemiasta haettuun tarkoitukseen, on siitä viipymättä ilmoitettava Akatemialle.
Jos olet osallistunut haun suunnitteluun tavalla, joka tuottaa sinulle kilpailuetua muihin hakijoihin nähden, Akatemia ei tutki (käsittele) hakemustasi.
Jos olet kolmen edellisen vuoden aikana todetusti syyllistynyt tutkimusvilppiin, Akatemia ei tutki (käsittele) hakemustasi.
Mikäli hakemus sisältää Venäjä- tai Valko-Venäjä-yhteistyötä, sinun tulee ottaa huomioon Akatemian linjaukset asiasta.
Jos et ole jättänyt päättyneestä tai käynnissä olevasta Akatemian tämän hakemuksen tutkimusinfrastruktuuriin myönnetystä tutkimusinfrastruktuurirahoituksesta ohjeiden mukaisesti raporttia määräaikaan mennessä, hakemus voidaan jättää tutkimatta (käsittelemättä).
Hakemusta ei tutkita (käsitellä), jos hakija tai hakemus ei täytä haulle asetettuja pätevyys- tai muita keskeisiä vaatimuksia, hakemus ei kuulu asianosaiseen hakuun, tai jos muutoin ei ole edellytyksiä asian käsittelyyn. Toimikunta tai muu luottamuselin voi jättää hakemuksen rahoittamatta tiedepoliittisiin syihin perustuen, tai jos on ilmeistä, ettei hakija jostain muusta syystä voi saada rahoitusta jätetyn hakemuksen perusteella. Lue lisää siitä, milloin Akatemia ei tutki (käsittele) hakemusta.
Akatemian hallitus päättää tutkimusrahoituspäätösten perusteista.
Hakemus koostuu Akatemian verkkoasioinnissa täytettävästä lomakkeesta sekä PDF-muodossa jätettävistä hakemuksen liitteistä. Sinulla on oikeus jättää hakemuksesi suomeksi tai ruotsiksi. Pyydämme kuitenkin, että jätät hakemuksesi englanniksi, koska hakemukset arvioidaan kansainvälisesti.
Ennen kuin haku aukeaa
Tarkista, voitko hakea
- Tutustu paikallisen tutkimusinfrastruktuurin tunnusmerkkeihin ja tarkastele toteuttaako tutkimusinfrastruktuurin toiminta yllä esitetyt T&K-toiminnan määritelmät.
- Lue Kuka voi hakea -osasta, täyttääkö organisaatio, vastuuhenkilö ja tutkimusinfrastruktuuri haun haku- ja rahoituskelpoisuuden ehdot.
- Ota yhteyttä organisaatioosi liittyen organisaation valtuutukseen. Organisaatio täyttää mallipohjan maksimissaan kolmen infrastruktuurin osalta. Liität valtuutuksen hakemukseesi.
- Tutustu alueesi älykkään erikoistumisen strategiaan ja/tai muihin maakuntastrategioihin. Pohdi minkä tunnistetun alueellisen T&K-toimintaan liittyvän tavoitteen (tai tavoitteiden) saavuttamiseksi tutkimusinfrastruktuuri luo edellytyksiä.
Suunnittele hakemuksesi sisältöjä
- Aloita toimintasuunnitelman laatiminen. Laadi toimintasuunnitelma mallipohjalle, jonka löydät alta Hakemuksen osat verkkoasioinnissa -kohdasta. Muista lukea ohjeet mallipohjan käytöstä. Mallipohja on käytössäsi jo ennen haun aukeamista.
- Laadi aineistonhallintapolitiikka DMPTuulin avustuksella tai Akatemian sivustolta löytyvän ohjeistuksen
- Tutustu arviointiohjeisiin ja haun arviointilomakkeeseen. Kirjoita toimintasuunnitelmasi siten, että arvioitsija löytää helposti vastauksen arviointikysymyksiin.
Suunnittele hankkeesi rahoitus
- Laadi budjetti organisaatiosi ohjeiden mukaisesti. Lue lisää haettavan rahoituksen määrästä ja ehdoista hakuilmoituksen Haettava rahoitus ja rahoituskausi -osassa.
- Ota jo nyt yhteyttä organisaatiosi tukipalveluihin, jos sinulla on budjettiin liittyviä kysymyksiä.
- Valmistaudu myös esittämään tutkimusinfrastruktuurin pitkäjänteinen rahoitussuunnitelma. Laadi suunnitelma mallipohjalle, jonka löydät alta Hakemuksen osat verkkoasioinnissa -kohdasta. Muista lukea ohjeet mallipohjan käytöstä. Mallipohja on käytössäsi jo ennen haun aukeamista.
- Tutustu myös rahoitusehtoihimme. Jos sinulle myönnetään rahoitus, sitoudut niihin.
Kun haku aukeaa
- Rekisteröidy tai kirjaudu verkkoasiointiimme (aka.fi/verkkoasiointi). Tarkista ja täydennä omat tietosi. Ajantasainen sähköpostiosoitteesi on tärkeä yhteydenottoa varten.
- Verkkoasioinnissa on lomakkeen täyttöohjeet.
- Jos haet rahoitusta konsortiossa, lue konsortiohakemuksen ohjeet ennen kuin ryhdyt laatimaan hakemusta. Konsortiomuotoisen hakemuksen laatii konsortion johtaja (hakemuksen vastuuhenkilö), jonka on hyvä olla tutkimusinfrastruktuurin johtaja tai koordinaattori. Kaikkien konsortio-osapuolina toimivien tutkimusorganisaatioiden täytyy osoittaa sitoumuksensa hakemukseen Akatemian verkkoasioinnissa. Huomaa, että vain tutkimusorganisaation nimeämällä henkilöllä on oikeus antaa suorituspaikan sitoumus.
Hakemuksen osat verkkoasioinnissa
Hakemuksen osat on lueteltu alla. Olemme koonneet verkkosivuillemme kattavan ohjehakemiston A-Ö. Hakulomakkeen välilehdillä on myös täyttöohjeet.
- Vastuuhenkilön (konsortion johtajan) henkilötiedot
- Yleiskuvaus: Tutkimusinfrastruktuurin tiedot, avainsanat, tutkimusalat ja suorituspaikan tiedot
- Konsortion osapuolet: Konsortiohakemuksessa konsortion johtaja nimeää osahankkeiden johtajat.
- Abstrakti
- Julkinen kuvaus
- Hankkeen rahoitus ja suorituspaikan sitoumus. Katso hakuilmoituksen kohta Haettava rahoitus ja rahoituskausi.
- Yhteistyötahot: luettelo yhteistyökumppaneista paitsi hankkeen aikana, myös infrastruktuuritoiminnassa yleisemmin. Yhteistyö kuvataan toimintasuunnitelmassa.
- Yhteydet tutkimusinfrastruktuureihin, huippuyksiköihin ja lippulaivoihin
- Tutkimusetiikka
Liitteet, jotka liitetään hakemuksen omilla välilehdillä:
Seuraavilla liitteillä on mallipohjat, joita sinun on käytettävä hakemusta tehdessäsi:
- Toimintasuunnitelma (pakollinen liite)
- Pitkäjänteinen rahoitussuunnitelma (pakollinen liite)
- Hakijaorganisaation nimeämän henkilön antama valtuutus hakea rahoitusta tässä haussa. Organisaatio voi antaa valtuutuksen korkeintaan kolmelle yksittäiselle hakemukselle tai konsortion osahankehakemukselle. (pakollinen liite)
Muut liitteet
- Aineistonhallintapolitiikka (pakollinen liite)
- Edistymisraportti (tapauskohtainen liite). Mikäli tutkimusinfrastruktuurilla on meneillään olevaa Akatemian tutkimusinfrastruktuurirahoitusta, josta ei vielä ole jätetty loppuraporttia, hakemukseen liitetään edistymisraportti.
Hakemuksen jättäminen verkkoasioinnissa
Voit jättää hakemuksesi, kun kaikki tarvittavat tiedot on täytetty ja liitetty. Järjestelmä ilmoittaa puutteista tai virheistä punaisella varoituskolmiolla.
Konsortion yhteisen hakemuksen jättää konsortion johtaja. Hän voi jättää hakemuksen (Submit application) vasta, kun kaikki osahankkeet ovat merkinneet omat hakemuksensa valmiiksi (Tag as complete).
Valtuutus-välilehdellä voit antaa toiselle henkilölle oikeudet tehdä osia hakemuksesta puolestasi tai katsella hakemustasi.
Jätä hakemuksesi ajoissa. Voit täydentää, vaihtaa liitteitä ja korjata hakemustasi aina hakuajan päättymiseen saakka.
Suomen Akatemia on varautunut rahoittamaan tutkimusinfrastruktuureita Temaattiset tutkimusinfrastruktuurit 2025 -rahoitushaussa yhteensä 15 miljoonalla eurolla.
Yksittäiselle tutkimusinfrastruktuurihankkeelle myönnetään rahoitusta enintään 1 500 000 euroa. Konsortiomuotoiselle tutkimusinfrastruktuurihankkeelle myönnetään rahoitusta enintään 2 000 000 euroa ja sen osahankkeelle enintään 1 500 000 euroa.
Tutkimusinfrastruktuurien rahoituskausi on 1.1.2026 – 31.12.2028.
Haettava rahoitus on käytettävä tuloksiltaan julkiseen T&K-toimintaan. Tutkimus- ja kehittämistoiminnalla (T&K) tarkoitetaan yleisesti systemaattista toimintaa tiedon lisäämiseksi ja tiedon käyttämistä uusiin sovelluksiin. Tavoitteena on luoda jotakin olennaisesti uutta. T&K-toiminta kattaa perustutkimuksen, soveltavan tutkimuksen ja kehittämistyön. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menot (T&K-menot) sisältävät T&K-toimintaan kohdistuneet palkkausmenot, ostetut palvelut, muut käyttömenot sekä investointi- ja hankintamenot.
Tässä haussa Akatemia rahoittaa vain sellaisia tutkimusinfrastruktuureja, jotka ovat pääasiassa T&K-käyttöön tarkoitettuja tai joiden ensisijainen käyttötarkoitus on T&K-toiminta.
Tutkimusinfrastruktuurin rahoitus ei voi tukeutua liian vahvasti Suomen Akatemian myöntämään kilpailtuun rahoitukseen. Rahoitusta ei ole tarkoitettu tutkimusinfrastruktuurin käyttökuluihin tai pysyväisluonteisiin toimintamenoihin. Tutkimusinfrastruktuurien rahoituspohjan täytyy olla kestävä ja rahoitussuunnitelman pitkäjänteinen. Hakemukseen liitetään pitkäjänteinen rahoitussuunnitelma, jonka avulla osoitetaan organisaation sitoutuminen tutkimusinfrastruktuurin ylläpitämiseen rahoituskauden jälkeen.
Rahoitus toteutetaan edellyttäen, että eduskunta päättää osoittaa tarvittavat voimavarat vuoden 2025 talousarviossa.
Rahoitus myönnetään suomalaiseen suorituspaikkaan (yleensä korkeakoulu tai tutkimuslaitos), jonka kautta tutkimusrahoitus maksetaan.
Rahoitussuunnitelma
Suomen Akatemian tutkimusrahoitus on yleensä yhteisrahoitteista. Akatemian rahoitusosuus on enintään 70 % kaikista kustannuksista ja hakijan suorituspaikka (oma organisaatio) vastaa vähintään 30 % kaikista kustannuksista. Ennen kuin jätät hakemuksesi, sovi suorituspaikan rahoitusosuudesta oman organisaatiosi hallinnon kanssa. Hakijan vastuulla on tarkistaa omasta organisaatiostaan, soveltuuko omaksi rahoitusosuudeksi suunniteltu rahoitus tähän tarkoitukseen.
Kerro Hankkeen rahoitus -välilehdellä
- kustannusarvio, joka sisältää arvion rahoituksen vuosittaisesta tarpeesta menolajeittain.
- vuosierien kustannukset jakautuvat samassa suhteessa (esim. 70 % / 30 %) kaikkina rahoitusvuosina
- samaan hankkeeseen jo myönnetty sekä hankkeen toteutuessa suorituspaikan tarjoama rahoitus.
Kokonaiskustannuksiin tulee sisällyttää vain sellaisia kuluja, jotka kulkevat suorituspaikan kirjanpidon kautta.
Kiinnitä erityistä huomiota siihen, että kustannusarvio on realistinen ja hankkeen toteuttamisen kannalta perusteltu. Perustele merkittävimmät haettavat tutkimuskulut menolajeittain vapaatekstikentässä.
Akatemian rahoitusta voidaan hakea kattamaan esimerkiksi seuraavia uuden tai olemassa olevan tutkimusinfrastruktuurin investointikuluja:
- rakentamiseen tai merkittävään päivittämiseen esimerkiksi laitteiden ja järjestelmien hankintaan
- datan hallinnan kehittämiseen
- palveluiden muodostamiseen ja niissä tarvittavan osaamisen kehittämiseen
- rajoitetusti ja perustellusti palkkauskuluihin, kun palkattavan henkilön toimenkuva liittyy tutkimusinfrastruktuurin kehittämisen yllä mainittuihin toimintoihin. Edellytyksenä kustannusten hyväksymiselle on, että palkattavan henkilön tehtävät on eritelty selkeästi toimintasuunnitelmassa.
- tutkimusinfrastruktuurin koordinaattorin/johtajan enintään 4,5 kk palkkauskuluihin (konsortiomuotoisen tutkimusinfrastruktuurin osalta vain konsortion johtaja voi hakea koordinaattorin/johtajan palkkauskuluja)
Hankintojen on tultava osaksi nykyistä tai rakenteilla olevaa tutkimusinfrastruktuuria, joka on avoimesti TKI-järjestelmän käyttäjäryhmien yhteiskäytössä. Hankinnoissa voidaan mahdollisuuksien mukaan soveltaa ns. innovatiivista hankintaa.
Akatemian rahoitusta ei voi käyttää taloudelliseen toimintaan. Lue lisää taloudellisen toimijan rahoituskelpoisuudesta ja tutkimusinfrastruktuurin taloudellisesti toiminnasta rahoitusehdoista. Tässä haussa Akatemia rahoittaa vain sellaisia tutkimusinfrastruktuureja, jotka ovat pääasiassa T&K-käyttöön tarkoitettuja tai joiden ensisijainen käyttötarkoitus on T&K-toiminta.
Valtionavustusta voidaan myöntää vain erittäin painavista syistä palkkakustannuksiin, jos hakijalla on valtionavustuslain (688/2001) 7 §:n 2 momentissa tarkoitettuja esteitä, jotka liittyvät laittoman työvoiman palkkaamiseen.
Edellytykset suorituspaikalta
Tutkimuksen suorituspaikka on suomalainen tutkimusorganisaatio kuten ammattikorkeakoulu, tutkimuslaitos, yliopisto tai muu tutkimusorganisaatio.
Akatemia edellyttää, että tutkimuksen suorituspaikka takaa hankkeen toteuttamisen tavanomaiset perusedellytykset, jotka määräytyvät tutkimuksen luonteen perusteella. Nämä ovat samat kuin laitoksen muilla tutkijoilla. Näitä ovat työskentely- ja laboratoriotilat, laitteet (mukaan lukien tietotekniset laitteet) sekä tietoliikenne-, puhelin-, posti-, kopiointi- ja kirjastopalvelujen käyttömahdollisuus.
Suorituspaikka sitoutuu myös siihen, että aineistonhallintapolitiikka on toteutettavissa suorituspaikassa ja toimenpiteet noudattavat hyvää aineistonhallintatapaa. Vertaisarvioitujen artikkeleiden välittömästi avoimeksi saattamisen kulut sisältyvät suorituspaikkojen yleiskustannuksiin. Tutkimusaineistojen säilyttämisen ja avaamisen kulut katsotaan kuuluvan tutkimusinfrastruktuurihankkeen suorituspaikan yleiskustannuksiin, mutta niitä voidaan myös perustellusti hyväksyä Akatemian rahoituksesta katettaviksi tutkimuskuluiksi. Jos tutkimusinfrastruktuurin rakentaminen tai merkittävä päivittäminen sekä palveluiden muodostaminen painottuvat suurten datamäärien käsittelyyn tai hankkeen datan käsittely vaatii poikkeuksellisen paljon työvoimaa tai työaikaa, voi hankkeessa hakea datankäsittelyyn liittyvää rahoitusta palkkakuluihin. Hankkeeseen voi tällöin palkata henkilön, jonka työaikaa kuluu datan hallinnan ja käsittelyn tehtäviin.
Suomen Akatemian rahoituksella hankitut tarvikkeet, laitteet ja kirjallisuus jäävät suorituspaikan omistukseen ja hallintaan. Tutkimusinfrastruktuurien osalta voidaan eri osapuolten kesken sopia myös muusta menettelystä. Usean suorituspaikan yhteishankkeissa tulee osapuolten kesken kirjallisesti sopia tutkimusinfrastruktuurin käytöstä, omistusosuuksista ja sijoituspaikasta, myös rahoituskauden jälkeisenä aikana. Sopimus säilytetään osana hankinta-asiakirjoja. Sopimusta ei tarvitse toimittaa Akatemiaan.
Vastaanottaessaan tutkimusrahoituksen suorituspaikka vastaa siitä, että mahdolliset tutkimuksen tekemiseen tarvittavat eettisten toimikuntien lausunnot ja -luvat on hankittu ennen hankkeen alkamista. Suorituspaikka myös vastaa siitä, ettei hakija ole kolmen edellisen vuoden aikana todetusti syyllistynyt tutkimusvilppiin.
Hakemuksessa ilmoitetaan suorituspaikan yleiskustannusosuus, henkilösivukustannukset ja tehollisen työajan kerroin. Suorituspaikka ylläpitää näitä tietoja verkkoasioinnissa suorituspaikan tiedoissa. Kertoimet ilmoitetaan prosentteina.
Kun suorituspaikka on yliopisto tai tutkimuslaitos, rahoitus haetaan yleensä arvonlisäverollisena. Suorituspaikan taloushallinto antaa tarkemmat ohjeet arvonlisäverokäytännöstä. Akatemia voi rahoittaa arvonlisävero-osuudet tietyin ehdoin (katso Arvonlisävero ohjehakemistosta A-Ö ja tutustu ohjeistukseen rahoitusehdoissa).
Hakemuksen jättäminen ja täydentäminen
Hakuaika on ehdoton ja koskee myös konsortioita. Hakemus, joka ei ole saapunut Akatemiaan määräaikaan mennessä, jätetään tutkimatta (käsittelemättä). Haku päättyy 7.5.2025 klo 16.15 Suomen aikaa.
Konsortion yhteisen hakemuksen jättää konsortion johtaja. Hän voi jättää hakemuksen (Submit application) vasta, kun kaikkien osahankkeiden johtajat ovat merkinneet omat hakemuksensa valmiiksi (Tag as complete). Konsortion johtaja voi haun ollessa auki palauttaa konsortion osahankehakemuksen keskeneräiseksi täydennyksiä varten.
Jätä hakemus hyvissä ajoin ennen hakuajan päättymistä. Voit jättää vain sellaisen hakemuksen, jossa on kaikki pakollisiksi määritellyt tiedot ja liitteet. Hakija on vastuussa siitä, että hakemuksen liitteet ovat sisällöltään asianmukaisia.
Voit muokata ja täydentää jätettyä hakemustasi hakuajan päättymiseen saakka. Voit esimerkiksi vaihtaa hakemuksen liitteitä. Jos huomaat hakuajan päätyttyä merkittäviä puutteita hakemuksessasi, ota välittömästi yhteyttä Akatemian helpdeskiin (www.aka.fi/kysy), jolloin hakemus voidaan avata täydennettäväksi. Arviointiprosessin käynnistyttyä täydennyksiä ei voida enää ottaa huomioon. Tyypillisesti hakemuksen arviointi alkaa 1–2 viikon kuluttua haun päättymisestä.
Akatemia voi pyytää hakijaa täydentämään hakemustaan. Saat täydennyspyynnöstä ilmoituksen sähköpostiisi. Jos et ole täydentänyt hakemustasi määräaikaan mennessä tai hakemus on yhden täydennyspyynnön jälkeen olennaisilta osin puutteellinen, hakemus voidaan jättää tutkimatta (käsittelemättä). Huolehdithan, että sähköpostiosoitteesi on ajan tasalla.
Hakemuksen vireille tulo
Hakija vastaa, että hakemus saapuu perille hakuajan päättymiseen mennessä (Hallintolain 17 § ja sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 8 §). Hakemuksen katsotaan olevan vireillä, kun verkkoasioinnin lomake ja asioinnissa pakollisiksi määritellyt liitteet on jätetty verkkoasiointiin. Saat asiointijärjestelmästä sähköpostin, jos hakemuksen jättäminen on onnistunut.
Hakemuksen julkisuus, tietosuoja
Hakemus liitteineen on julkinen asiakirja lukuun ottamatta lähtökohtaisesti salassa pidettäviä toimintasuunnitelmaa, abstraktia ja edistymisraporttia. Tästä syystä esimerkiksi ansioluettelossa ei tule ilmoittaa salassa pidettäviä tietoja. Julkisuus perustuu lakiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999).
Akatemian toiminnassa noudatetaan tietosuojalainsäädäntöä. Hakija vastaa hakemukseen sisältyvien henkilötietojen luovutuksesta ja tarvittaessa näihin liittyvien suostumusten pyytämisestä asianosaisilta. Tutkimusrahoituksen henkilörekisterin osalta EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) mukainen tietosuojaseloste löytyy Akatemian verkkosivuilta kohdassa Tietosuojaselosteet.
Akatemian rahoitus perustuu vertaisarviointiin. Akatemia käyttää hakemusten arvioijina pääosin ulkomaisia asiantuntijoita, joista paneelit koostuvat. Arvioijat ovat arvostettuja tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri alojen edustajia. Arvioinnissa voidaan myös käyttää kotimaisia asiantuntijoita.
Hakemusten arviointi on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa asiantuntijoilta pyydetään hakemukselle vähintään kaksi yksittäistä lausuntoa. Tämän jälkeen hakemus arvioidaan paneelissa, joka antaa hakemukselle lopullisen arvosanan ja paneeliarvion.
Arvioinnissa noudatettavia periaatteita ovat läpinäkyvyys, integriteetti, tasapuolisuus, pätevyys ja monimuotoisuus. Lue lisää vastuullisesta tutkijanarvioinnista.
Arviointikriteerit
- Alueellisen erikoistumisen tukeminen, lisäarvo alueelle ja T&K-toimijoiden yhteistyö (tärkein kriteeri)
- Toimintasuunnitelmassa kuvatun tutkimus- ja kehittämistoiminnan laatu
- Toimintasuunnitelman toteuttamiskelpoisuus
- Operatiivinen toiminta (ml. omistajuus, pitkäjänteinen rahoitussuunnitelma, palvelut sekä käyttäjät, digitalisaatio ja datanhallinta sekä vastuullinen tiede)
Tutustu arviointikysymyksiin ja -ohjeisiin verkkosivuillamme. Arviointiohjeet, -lomakkeet ja arvioinnin periaatteet ovat vain englanniksi.
Akatemian hallituksen nimeämä jaosto päättää rahoituksesta loppuvuodesta 2025.
Rahoituspäätösten valmistelu perustuu arviointilausuntoihin ja hakemuksessa esitettyihin tietoihin. Rahoitettavien hankkeiden valinnassa pyritään luomaan hankekokonaisuus, joka parhaalla tavalla edistää haun tavoitteita. Lisäksi valmistelussa otetaan huomioon Akatemian Tutkimusrahoituspäätösten perusteet -asiakirja ja muut toimintaa ohjaavat linjaukset. Lue lisää siitä, miten rahoituspäätökset tehdään.
Jaosto ottaa lisäksi päätöksenteossaan huomioon oman harkintansa perusteella tutkimusinfrastruktuurien pitkän aikavälin suunnitelman (TIPAS) mukaiset tavoitteet koskien kansallista ja kansainvälistä tutkimusinfrastruktuuritoimintaa ja sen kokonaisvaltaista kehittämistä.
Kun rahoituspäätös on tehty, saat siitä automaattisen ilmoituksen sähköpostiisi. Voit viestin saatuasi kirjautua omilla tunnuksillasi verkkoasiointiin, josta löydät rahoituspäätöksen ja päätöksen perustelun. Verkkoasioinnista löydät myös hakemuksesta annetun arviointilausunnon (tai lausunnot).
Rahoituksen vastaanottaminen
Jos rahoituspäätös on myönteinen, sen liitteenä on rahoitusehdot. Siinä on ohjeet rahoituksen vastaanottamiseen (luku 1.2).
- Yhteydenotot ensisijaisesti Akatemian helpdeskin kautta: aka.fi/kysy – valitse Hakuneuvonta, temaattiset haut.
- Verkkoasioinnin teknisissä kysymyksissä ota yhteyttä helpdeskin kautta: valitse aka.fi/kysy – Verkkoasiointi ja muut tekniset kysymykset.
- Akatemian puhelinvaihde on 029 533 5000.
- Hakuinfowebinaari 11.3. klo 13.00-14.00.